[UITLEG] Genen van de Kat



 
IndexGebruikerslijstRegistrerenLaatste afbeeldingenInloggenZoeken
We're part of a story, part of a tale. We're all on this journey, no one is to stay. Where ever it's going. What is the way?
Welcome
Warrior Cats is een rollenspel gebaseerd op de serie 'Warriors' van Erin Hunter. Je verkent hier al schrijvend de geliefde wereld van de Clankatten, rogues en kittypets. Dit doe je door je eigen karakter aan te maken, waarbij je bijna alles zelf mag bepalen over uiterlijk en karakter. Wild of tam, goed of slecht, sociaal of eenling? Help jij oorlogen te voorkomen? Of ben je een van de katten die hongerig opzoek is naar een groter territorium en meer macht? Het kan allemaal op Warrior Cats.
KIND OF WEATHER
NEWLEAF
Season
Newleaf, 10°C - 20°C
Langzaam maar zeker komen de eerste bloemen weer op. De zon breekt weer door wat zorgt voor een aantal warme dagen. Newleaf zet alles in volle bloei.
WHAT'S HAPPENING
Current Event
No current forum-wide event.
THE ALLEGIANCES
Clans
THUNDERCLAN
RIVERCLAN
WINDCLAN
SHADOWCLAN
BLOODCLAN
THE MANAGEMENT TEAM
Staff
COME JOIN US
WC DISCORD

SWITCHERDIESWITCH
SWITCH ACCOUNT
Deel
 

 [UITLEG] Genen van de Kat

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden 
Sleepingcurse
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
ϟ ˁᴸᴱᴱᴾᴵᴺᴳ ϟ
518
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 28 moons
Gender:
Rank:
Sleepingcurse
BerichtOnderwerp: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 19:41

~In progress
Genen
Omdat ik veel zie dat mensen de genen verkeerd begrijpen en sommige mensen dit wel interessant vinden maak ik dit topic.

Genotype betekend hoe je genen in elkaar zitten.
Fenotype =betekend hoe je er uitziet
Genotype + je omgeving (milieu) = Fenotype

De ouder dieren duiden we aan met de letter P
De kinderen uit de ouder generatie duiden wij aan met F1 de kinderen daar uit F2. Dit geld alleen met Lijnteelt (broers en zussen, Vaders en dochters Etc.)

Oogkleur
Het eerste dat je moet weten is dat er maar twee oogkleuren bestaan. Bruin en Blauw, de rest van de kleuren heeft te maken met Pigment. Zo is Bruin Dominant en Blauw is recessief wat betekend dat je twee blauwe genen moet hebben om Blauwe oogkleur in je Fenotype te hebben.

De versies van Blauw
- Blauw (donker)
- Blauw (licht)
- Grijs

De versies van Bruin
- Zwart
- Bruin (donker)
- Bruin (licht)
- Groen
- Geel

De mutatie Odd eye kan alleen bij een kat die het gen Blauw en Bruin bezit omdat het een mutatie is waarbij het gen van moeder en het gen van vader elkaar overlappen en anders aan elkaar komen te zitten, dit noem je ook wel een Cross-over.

Stel de moeder heeft bruine ogen
el de vader heeft blauwe ogen
Beide zijn ze Homosygoot.
We gebruiken voor de dominante
Bruine kleur B en voor de recessieve blauwe kleur b.

[UITLEG] Genen van de Kat F08en8

Wat je ziet gebeuren is dat alle kittens dus Bruine ogen zullen hebben maar het blauwe gen met zich meedragen. Nu is het moeilijker te beslissen of De moeder homosygoot is voor de bruine kleur dan de vader.

Homosygoot betekend dat de kat dus van de genen twee de zelfde heeft we noemen dit ook wel Fokzuiver. Dit is vaak moeilijker te beslissen bij het ‘dominante’ gen omdat als het dier ook een Recessief gen kan meedragen.
Hetrosygoot betekend dat de kat twee verschillende genen heeft

Stele gaat lijnteeld fokken en je neemt de twee katten van net met beide Bb. Dan word 25% Homosygoot Bruin oogkleurig 50% word Hetrosygoot Bruin oogkleurig en de andere 25% word Blauw oogkleurig wat alleen kan met een Homosygoot oogkleur.

[UITLEG] Genen van de Kat 35d6xqo


Vachtkleuren

De kat heeft 3 belangrijke Factoren die hij of zij meekrijgt van zijn ouders. Deze factoren zijn
- De vachtkleur Rood/zwart
- De bondfactor (het wit van de kat)
- De cyperse factor (het tabby patroon)

Een kat kan twee kleuren hebben Rood en Zwart en deze kleuren zijn beide dominant, dat noemen we ook wel Co-dominant. Nu is er iets speciaals aan de hand met de vachtkleur mogelijkheden bij de kater. Nu kan hij maar een kleur meedragen. Dat heeft te maken met het XX en XY chromosoom. Wat bepaald of je een man of een vrouw bent.

[UITLEG] Genen van de Kat 1zcoho1

De kleuren van een kat zitten op het rechter onder stukje van de X. Dat stukje wat een kater mist bij een chromosoom, dit is ook de reden waarom een kater niet een schildpad of calico kan zijn.
Nu denk je vast JA MAAR IK HEB EEN KATER GEZIEN MET SCHILDPADKLEUREN. Ja dat is mogelijk maar daar zit een hele grote maar aan vast. Deze kater heeft dan XXY als chromosomen en is dus A-sexueel, hij maakt vrouwelijke en mannelijke hormonen aan en is dus onvruchtbaar.

Er is ook een verschil tussen de vachtkleuren Schildpad en Calico. Schildpad is namelijk tri-colour of Lapjespoes. Een calico poes is het zelfde als Schildpad maar heeft ook nog het cyperse patroon ookwel het Tabby pattern genoemt.


[UITLEG] Genen van de Kat 21bj33b
Люби меня, как ваш худший кошмар
::




Laatst aangepast door Sleepingkit op zo 28 apr 2013 - 20:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Spottedleaf
StarClan
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
Chi c:
2800
Actief

CAT'S PROFILE
Age: x I died when I was 23 moons, now I'm ageless.
Gender:
Rank:
Spottedleaf
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 20:36

*Weet niet of ze hier mag reageren. xD
Maar leuk dat je dit topic gemaakt hebt! Hopelijk is het voor mensen zo handiger een kitten aanmelding te maken. ^^


[UITLEG] Genen van de Kat 8drbHgc
Terug naar boven Ga naar beneden
Sleepingcurse
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
ϟ ˁᴸᴱᴱᴾᴵᴺᴳ ϟ
518
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 28 moons
Gender:
Rank:
Sleepingcurse
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 20:37

Ofcourse mag je reageren :3

Ben nu bezig met Basic vachtkleuren daarna ga ik uitspitten van lengte & Speciale vachtpatronen want die heb ik nog niet gehad opschool :3


[UITLEG] Genen van de Kat 21bj33b
Люби меня, как ваш худший кошмар
::


Terug naar boven Ga naar beneden
Spottedleaf
StarClan
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
Chi c:
2800
Actief

CAT'S PROFILE
Age: x I died when I was 23 moons, now I'm ageless.
Gender:
Rank:
Spottedleaf
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 20:38

Oh, leuk!
Maar welk jaar heb je dat gekregen op school? Aangezien ik het toch best interessant vind, maar k weet nie of je dat gewoon krijgt op school of dat je er een richting voor moet volgen.


[UITLEG] Genen van de Kat 8drbHgc
Terug naar boven Ga naar beneden
Sleepingcurse
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
ϟ ˁᴸᴱᴱᴾᴵᴺᴳ ϟ
518
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 28 moons
Gender:
Rank:
Sleepingcurse
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 20:41

ik doe de opleiding Dierenarts Assistentte Paraverterinair MBO Niveau 4. Maar bij bijna elke dieren opleiding krijg je het.


[UITLEG] Genen van de Kat 21bj33b
Люби меня, как ваш худший кошмар
::


Terug naar boven Ga naar beneden
Wishclaw
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
404
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 16 moons and one single day
Gender:
Rank:
Wishclaw
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 21:44

Dit is echt interessant!
Ik ga dit topic volgen Razz
Ook handig om te weten als ik later katten neem ofzo XD


[UITLEG] Genen van de Kat 1038veo
Stamps! & more:

Terug naar boven Ga naar beneden
Wingpaw
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
Esmee
544
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 12 little months
Gender:
Rank:
Wingpaw
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 21:46

Ik vind dit echt heel erg interessant =3
En ik wil dierenarts worden, morgen loop ik weer mee met onze dierenarts. Wie weet pik ik nog wat andere handige dingen hier voor op?


[UITLEG] Genen van de Kat 2s1lvya
Terug naar boven Ga naar beneden
Mousefur
Member
[UITLEG] Genen van de Kat DPKsfdL
Maartje (マーチ)
3589
Actief

CAT'S PROFILE
Age: 80 Manen.
Gender:
Rank:
Mousefur
BerichtOnderwerp: Re: [UITLEG] Genen van de Kat   [UITLEG] Genen van de Kat Icon_minitimezo 28 apr 2013 - 21:58

Ghehe, ik krijg dit nu ook al een jaar bij biologie :3
Echt heel interessant allemaal!


[UITLEG] Genen van de Kat J9n2nr
Thanks Thessa! <3

Spoiler:
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[UITLEG] Genen van de Kat
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Warrior Cats :: General :: Warrior Chat :: Cattalk-
Ga naar: